16 اوت 2022- مطالعه جدیدی که توسط محققان دانشگاه موناش انجام شد، برای اولین بار نشان داد که ترکیب شیمیایی "نیتروکسیل" ممکن است یک مداخله موثر و سریع برای اورژانس های قلبی عروقی در دیابت نوع 2 باشد.

نیتروکسیل، اخیراً به عنوان یک عامل دارویی بالقوه برای درمان گسترده ی نارسایی قلبی شناخته شده است، با این حال، این اولین باری است که به عنوان یک مداخله بالقوه برای اورژانس های قلبی عروقی درافراد مبتلا به دیابت نوع 2 مطرح شده است.

این مطالعه که توسط دانشمندان مؤسسه داروسازی موناش (MIPS) انجام شد و در مجله بریتانیایی فارماکولوژی منتشر گردید، پتانسیل درمانی نیتروکسیل را در موارد اورژانس قلبی عروقی مانند ایسکمی حاد یا نارسایی قلبی، که در آن جریان خون به بافت‌ها کاهش می‌یابد و منجر به کاهش تامین مواد مغذی و اکسیژن به ناحیه آسیب دیده می شود، برجسته نمود.

محققان به بررسی دو موضوع پرداختند: اول این که آیا دیابت نوع 2، باعث افزایش مقاومت به اکسید نیتریک در قلب و سیستم عروقی می شود و دوم اینکه آیا متعاقباً پاسخ بافت به نیتروکسیل تحت تأثیر قرار می گیرد یا خیر.

در مدل های حیوانی پیش بالینی، محققان دریافتند که دیابت نوع 2 در واقع باعث ایجاد مقاومت به اکسید نیتریک در شریان های کرونر و مزانتریک می شود و یک اهداکننده نیتروکسیل، یعنی سدیم تری اکسو دی نیترات (نمک آنجلی)، می تواند بر آن غلبه کند.

شیوع  دیابت نوع 2، به صورت یک اپیدمی به سرعت در حال رشد است و اکنون بیش از 463 میلیون نفر را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار داده است. پیش بینی می شود این تعداد تا سال 2045 به 700 میلیون نفر افزایش یابد.

خطر ابتلا به نارسایی قلبی علامت دار در افراد مبتلا بهدیابت نوع 2، بیش از دو برابر افزایش می یابد، وضعیتی که پیش آگهی طولانی مدت آن ضعیف است و میزان مرگ و میر پنج ساله آن تقریباً 75٪ است.

آنیدا ولاژیک، نویسنده ی اول این مطالعه، گفت: خطر حوادث قلبی عروقی کشنده در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 افزایش می یابد و نیاز فوری به درمان دیگری غیر از اکسید نیتریک وجود دارد. او افزود: نیتریک اکساید نقشی اساسی در حفظ سلامت قلب و عروق دارد. مقاومت به اکسید نیتریک در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 که با سندرم های حاد کرونری مراجعه می کنند، پیش آگهی طولانی مدت را بدتر می کند و خطر حوادث نامطلوب قلبی عروقی مانند حمله قلبی و سکته را افزایش می دهد. این بدان معناست که به درمان دیگری که این مشکل را دور بزند نیاز مبرمی وجود دارد. در این مطالعه ما توانستیم اولین شواهد از یک اهداکننده ی نیتروکسیل- نمک آنجلی- را ارائه دهیم، که می تواند بر مقاومت به اکسید نیتریک در عروق کرونر و مزانتریک در دیابت نوع 2، غلبه ‌کند.

پرفسور ربکا ریچی، نویسنده ارشد این مطالعه، گفت: این یافته‌ها یک پیشرفت بسیار هیجان‌انگیز برای ما است که در جستجوی مداوم برای شناسایی استراتژی‌های درمانی جدید برای جلوگیری، به تاخیر انداختن یا متوقف کردن پیشرفت بیماری‌های قلبی عروقی هستیم. تحقیقات ما بر شناسایی استراتژی های درمانی جدید برای جلوگیری از پیشرفت نارسایی قلبی، به ویژه در زمینه دیابت متمرکز شده است، بنابراین این یک مطالعه بسیار هیجان انگیز برای تیم ما و کل جامعه تحقیقات قلبی عروقی است.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2022-08-nitroxyl-therapeutic-intervention-cardiovascular-emergencies.html